Igriva arhitektura
Na Ljudski univerzi Ravne na Koroškem (LURA) smo letos prvič pričeli z izvajanjem dejavnosti za naše najmlajše. V sodelovanju s Centrom arhitekture Slovenije iz Ljubljane in z njihovo izvajalko delavnic Kajo Kotnik, m. i. a., koroško arhitektko, smo v oktobru in novembru v prostorih Gimnazije Ravne na Koroškem izpeljali dve brezplačni delavnici v sklopu programa Igriva arhitektura.
Igriva arhitektura je aktivni program vzgoje in izobraževanja otrok in mladine o prostoru, arhitekturi in oblikovanju, ki deluje na področju vse Slovenije, letos pa se prvič odvija tudi na Koroškem. Temelj delavnic predstavljata timsko delo in izmenjava znanj, vse to pa se podaja udeležencem z različnimi pedagoškimi metodami. Vsaka delavnica se prične z motivacijskim in s strokovnim uvodom, v katerem arhitektka predstavi namen delavnice, opiše cilje in material, s katerim se bodo otroci srečali. Sledijo priprave in razlaga dejavnosti praktičnega dela s slikovnim gradivom. Vsakič so otroci z vprašanji spodbujeni za delo, razmišljanje in vrednotenje. Nato se otroci sami poizkusijo v različnih nalogah. Na koncu delavnice sledi evalvacija. Sam projekt je bil leta 2013 nagrajen s Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture, ki je ena od najpomembnejših stanovskih nagrad v Sloveniji.
Prve delavnice (20. 10. 2018) z naslovom Gradimo lesene stolpnice se je udeležilo 14 otrok. Po kratkem teoretičnem uvodu, v katerem so osnovnošolci spoznali, kako se stolpnice sploh gradijo in kaj je pri njihovi gradnji pomembno, ter se seznanili z najznačilnejšimi stolpnicami po svetu in v Sloveniji, so se v praktičnem delu najprej posamično in nato v skupinah lotili gradnje lesenih stolpnic iz lesenih ploščic, pri čemer jih je vodila misel, da mora biti stavba trdno zgrajena, da bo obstala in se ne bo porušila, oziroma so ob tem spoznavali, kaj vse vpliva na trdnost visokih stavb. Pri delu je bilo čutiti tekmovalni duh, saj je bila najvišja stolpnica na koncu nagrajena. Otroci so s pripovedmi o postavljeni stolpnici krepili tudi svoje govorno izražanje in razvijali domišljijo, pri skupinskem delu pa so se naučili, kako pomembna je dobra organizacija, komunikacija in sodelovanje, saj je vsaka nepremišljena poteza hitro porušila že zgrajeno stolpnico.
Na drugi delavnici (24. 11. 2018) z naslovom Leonardov most je sodelovalo 20 otrok. Leonardo da Vinci je konec 15. stoletja kot vojaški inženir zasnoval številne vojaške naprave, med katerimi je bil tudi samonosilni most brez pritrdilnih elementov, kot so žeblji in vrvi. Otroci so se v manjših skupinah organizirano in po seznanitvi z načrtom gradnje lotili postavljanja takšnih premičnih mostov in pri tem spoznali preproste fizikalne zakonitosti, kot sta trenje in delovanje sil, hkrati pa so urili svoje motorične sposobnosti, koncentracijo in ustvarjanje stabilnosti pri skupinskem delu. Rezultat njihove gradnje so bile samonosne konstrukcije, ki lahko služijo tudi kot metafora za notranjo in zunanjo stabilnost ekip.
Otroci so bili nad delavnicama navdušeni in so domov odšli z novimi znanji, ki so jih lahko preizkusili tudi v praksi. Niso pridobili le védenja, temveč so pri delu razvijali individualne in komunikacijske spretnosti ter spretnosti za reševanje problemov. Okrepili pa so tudi svoje veselje do raziskovanja oziroma do arhitekturnega načina razmišljanja, ki je vključujoč, kar pomeni, da pripomorejo prostorske in arhitekturne naloge tudi k razvoju splošnih znanj, ki jih otroci uporabljajo na drugih področjih svojega izobraževanja.
Upamo, da bomo v prihodnosti pridobili sredstva, da bomo lahko organizirali še več delavnic v sklopu programa Igriva arhitektura in tako ozaveščali naše najmlajše o pomembnem področju – arhitekturi, ki vse spremlja na vsakem koraku.
Dr. Anja Benko,
direktorica Ljudske univerze Ravne na Koroškem